Nyhed

Gustav er vendt på en tallerken

Efter halvandet år uden skolegang blev 16-årige Gustavs møde med fællesskabet og produktionen i køkkenet på FGU-skolen i Køge så afgørende, at han er vendt på en tallerken. Med et smil på læben går Gustav nu efter at indfri kokkedrømmen.

Gustav kunne ikke komme ud af bilen. Hans støttekontaktperson havde kørt ham ud til FGU-skolen i Køge, hvor han skulle starte som det, man kalder §33.4-elev, men nu sad han der i bilen på skolens parkeringsplads og kunne bare ikke få sig selv til at træde ud. Den 16-årige dreng måtte se endnu et nederlag i øjnene og bede sin kontaktperson om at køre ham hjem igen. Kender man til Gustavs skolegang, er der ikke så meget at sige til episoden på parkeringspladsen eller til det faktum, at han ikke havde gået i skole de sidste halvandet år. 

– Jeg har altid hadet at gå i skole og hjemmeundervisningen gik ikke rigtig. Jeg blev ligeglad med det hele og var aldrig hjemme. Jeg vandrede bare omkring ude i byen, var vred og frustreret og på vej ud i noget rod, fortæller Gustav.

På dag to blev det lidt akavet for Gustav, da han igen sad der i bilen med sin støttekontaktperson på FGU-skolens parkeringsplads. Denne gang stod kok og faglærer på FGU-skolens køkkenlinje Morten nemlig og ventede på ham helt ude på parkeringspladsen. Gustav fortæller:

– Det var lidt svært ikke at gå med ind, når han stod der og ville have mig med ind i køkkenet. Jeg var også kommet frem til, at jeg blev nødt til at gøre noget, hvis det ikke skulle gå helt galt ikke bare for min egen skyld, men også for min mor og mine søstre. Så jeg gik med ind.

Selvkørende efter fjorten dage

Gustav startede stille og roligt op i FGU-skolens køkken, og derfra gik det bare stærkt. De første fjorten dage havde han sin støttekontaktperson med i skole, men derefter var han selvkørende, mødestabil og supermotiveret for at få lov til at lave mad i det køkken, hvor det skulle vise sig, at han havde et åbenlyst talent. Han begyndte også at følge dansk- og matematikundervisningen. Gustavs faglærer Morten fortæller:

– Gustav befinder sig bare godt i et køkken, både når det kommer til produktionen og sammen med de andre elever. Han kan noget, og han vil noget med kokkefaget, og fra ikke at have passet ind, er han nu blevet del af et fællesskab. Jeg har aldrig oplevet en dreng i hans alder, der er så nørdet omkring faget som Gustav.

Efter bare tre uger tog Gustav med tolv andre elever og to faglærere til Folkemøde på Bornholm for i 10 dage at bespise de op mod 400 frivillige før, under og efter den politiske festival. Efter to måneder som §33.4-elev, startede Gustav op som FGU-elev på produktionsgrunduddannelsen (PGU).

En gulerod på tallerkenen

– Grunden til at jeg kommer i skole hver dag er helt sikkert kammeratskabet med de andre i køkkenet, og så at jeg her får lov til at gøre det, jeg er god til, og det eneste jeg vil … og så Morten. Morten har betydet meget, fortæller Gustav.

Selvsamme Morten har lagt en gulerod på Gustavs tallerken:

– Jeg har sagt til Gustav, at hvis han passer sin dansk- og matematikundervisning og fortsætter de gode takter i køkkenet, så kan han meget vel blive den næste lærling, vi ansætter og på den måde komme skridtet videre kokkeuddannelsen.

Følg Gustav på Instagram og se hans åbenlyse talent i et køkken udfolde sig i billeder